Monday, December 29, 2008

Salam Maal Hijrah 1430

Kepada umat Islam, saya ingin mengucapkan salam Maal Hijrah 1430. Dalam keadaan kemelesetan ekonomi dunia masa kini, pasti Maal Hijrah disambut dalam keadaan yang agak suram oleh kebanyakan umat Islam. Dengan harga barang yang masih melambung, Islam yang sering diperlekeh bukan sahaja oleh mereka yang kurang memahami Islam tetapi juga mereka yang mengaku Islam dan kemunduran masyarakat Islam adalah antara isu yang masih mencengkam kita di Malaysia ini.

Dan di luar negara tahun baru bagi tahun ini disambut dengan pelbagai berita yang tidak memihak sahabat-sahabat seagama kita. Yahudi terus mengganas di Gaza, hampir 300 orang telah menjadi korban kekejamana Yahudi hingga kini. Kita rakyat Malaysia hanya dapat menonton sambil minum teh dan mengunyah kacang. Tetapi sahabat seagama kita diperlakukan demikian rupa dengan penuh kekejaman. Apa boleh buat kita umat yang tidak berdaya. Kita hanya mampu mengutuk dan menjerit tetapi tidak mampu melakukan lebih dari itu. Di Iran pemimpinnya telah mengeluarkan fatwa syahid bagi sesiapa yang gugur dalam mempertahankan Gaza sambil menggalakkan rakyatnya membantu perjuangan rakyat Gaza. Pemimpin Lybia pula menuduh pemimpin Islam bacul kerana hanya menjadi pemerhati kepada kekejaman Yahudi.

Mungkin ramai orang Islam ke jalanraya nanti bagi menunjukkan bantahan. Tetapi bangsa Yahudi itu apa peduli dengan jeritan kita? Mereka lebih takut kepada ancaman Iran dan serang balas Hamas serta Hizbollah dari kutukan dan jeritan yang tidak bererti apa-apa.

Salam Maal Hijrah.

Oleh: pendikar gunung kriang



1 comment:

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.