Monday, March 30, 2009

Alahai Polis... Sebelah Sini Banyak Yang Tak Boleh, Sebelah Sana Pula Boleh! (Bahagian II)

Di musim pilihanraya keci ini ada satu lagi arahan polis yang menimbulkan tanda tanya. Polis kata permit ceramah hanya dikeluarkan kepada parti yang bertanding saja. Maksudnya jika di Bukit Selambau, permit ceramah hanya dikeluarkan kepada PKR saja, kerana parti itu yang bertanding. Permit kepada PAS dan DAP tidak akan dikeluarkan. Keadaan yang serupa juga berlaku di Batang Ai, PAS dan DAP tidak boleh minta permit ceramah kerana yang bertanding PKR. Di Bukit Gantang pula PKR dan DAP jika mengikut arahan ini tidak akan diluluskan permit berceramah, kerana yang bertanding PAS.

Kebetulan saya ada rakan yang bertugas di unit pengurusan polis Kedah, saya tanya kepadanya adakah arahan ini terpakai untuk PR saja dan tidak terpakai untuk BN? Saya tanya lagi kepadanya adakah ada permohonan dari UMNO untuk berceramah di Bukit Selambau. Dia jawab ada! Bila saya tanya diluluskan atau tidak? Dia kata UMNO boleh diluluskan permit, kerana UMNO anggota BN yang bertanding pilihanraya Bukit Selambau. Tapi saya kata yang bertanding BN, bukannya UMNO, seperti juga yang polis kata kepada PR: yang bertanding PKR, oleh itu PAS dan DAP tak boleh dapat permit. Mengikut alasan yang sama, sepatutnya permit ceramah tidak boleh dikeluarkan kepada UMNO, yang boleh cuma atas nama BN. Saya cuma menggelengkan kepala: untuk orang sebelah sini (PR), banyak yang polis kata tak boleh, untuk sebelah sana (BN), semuanya boleh!!

Kemudian saya tanya lagi kepada rakan saya itu, jika yang bertanding itu BN, mengapa banyak poster UMNO berkibar di Bukit Selambau, UMNO bukannya bertanding? Polis tidak ingin meminta Majlis Perbandaran menurunkan poster UMNOkah? Jawapannya menggelikan hati saya : itu urusn Majlis Perbandaran, lagi pun bukan saja poster UMNO, poster PAS dan DAP pun banyak yang naik di Bukit Selambau. Soalan asal saya tidak terjawab, kerana ia terkena batang hidung UMNO!

Begitulah polis di musim pilihanraya kecil ini. Banyak yang dibuat PR tidak kena, tapi jika BN buat, semuanya kena dan ngam!


Oleh; pendikar gunung kriang

2 comments:

Baginda Reformasi said...

sebelah sini semua salah.. sebelah sane malaysia boleh.. sebab tu politik wang pun boleh.. bunuh pun boleh.. sblh sn je ek..

salam semua...
terdapat pilihan raya Umum MALAYSIA dan bijaknya YAB Nizar, antara rahmat dan hikmah penduduk bukit gantang
link nye:

http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/03/pilihan-raya-malaysia-bijaknya-yab-ds.html

pendikar gunung kriang said...

baginda,

Blog anda memang sentiasa saya ikuti. Hebat dan berani!

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.