Wednesday, March 25, 2009

Mengapa Hishammuddin Kata 'Gila Kuasa' UMNO Tak Marah?


Ketika menonton siaran berita TV3 jam 1.30 tengahari tadi saya tertarik dengan dua segmen berita yang membabitkan dua tokoh yang menggunakan perkataan yang sama, tetapi menimbulkan dua respons yang berbeza.


umno agm 250309 hishammuddin wield keris 02











Mula-mula TV3 menyiarkan berita amukan Hishammuddin Tun Hussein dalam Perhimpunan Agung Pemuda. Dengan suara yang cuba dilantangkan beliau mengulangi beberapa kali perkataan 'petualang' yang ditujukan kepada seorang tokoh pembangkang yang katanya merencanakan projek 16 September. Beliau seterusnya dengan suara jantan yang dibuat-buat memanggil tokoh pembangkang itu sebagai seorang pemimpin yang 'gila kuasa' sambil diikuti tepukan bergemuruh perwakilan Pemuda.

Kemudian TV3 menyoroti sidang Dewan Rakyat pula. Lalu disiarkan berita Lim Kit Siang diusir keluar dari menghadiri sidang Dewan gara-gara memanggil UMNO parti 'gila kuasa'. Pada mulanya saya tertunggu-tunggu sama ada anggota Dewan Rakyat dari kalangan UMNO akan memberikan tepukan gemuruh kepada Lim Kit Siang, kerana baru sebentar tadi disiarkan Pemuda UMNO memberi tepukan kepada Hisammudin yang menggunakan perkataan yang sama (gila kuasa). Namun yang berlaku sebaliknya. Tiba-tiba ramai kalangan anggota Dewan dari UMNO bangun berdiri membantah perkataan 'gila kuasa'. Malah ada yang menjerit kepada Lim sambil memanggilnya 'anjing' dan 'bastard'.

Ketika itu saya tertanya-tanya mengapa ketika Hishammuddin memanggil seorang tokoh pembangkang 'gila kuasa' Pemuda UMNO bertepuk tangan sebagai tanda sokongan, tetapi apabila parti itu pula dilemparkan dengan tuduhan yang sama oleh Lim Kit Siang, anggota UMNO menjadi marah. Mengapa satu perkataan yang sama menerima respons yang berbeza apabila berada dalam dua forum yang berbeza? Kemudian barulah saya ingat rupanya itulah wajah sebenar UMNO : dia buat kepada orang lain tidak mengapa, tapi apabila orang lain melakukan perkara yang sama kepadanya tidak boleh!

Oleh: pendikar gunung kriang

No comments:

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.