Thursday, March 26, 2009

Tahniah Petualang Yang Menang: Selamat Menghisap Darah Rakyat!!


Malam tadi saya tidur awal. Biasanya saya tidur selepas jam 12.00 malam, tapi malam tadi belum pun masuk jam 11.30 sudah cari bantal. Lebih baik tidur dari menonton TV yang banyak hidangkan cerita sidang UMNO itu. Berita terkini dalam media internet pun cerita itu juga - siapa menang, siapa kalah. Ketika saya masuk tidur, keputusan siapa menang Wanita dan Puteri sudah diketahui. Keputusan siapa menang Pemuda pula ketika itu belum diketahui. Saya tidak ingin tunggu keputusan penuh, kerana siapa menang pun ia tidak penting untuk saya.

Bagi saya siapa menang pun, saya tidak kisah, siapa kalah pun ia tidak penting. Saya bukan ahli UMNO. Saya bukan seperti aruah bapa dan datuk saya yang hanya kenal simbol kapal layar dan dacing. Saya juga bukan seperti adik perempuan saya yang masuk UMNO untuk sesekali dapat hadiah-hadiah kecil, ikut bas rombongan lawat sana lawat sini dan menjadi penyambut tetamu bila ada pembesar UMNO rasmi itu rasmi ini (tapi bila pilihanraya tak pangkah dacing!).

Bagi saya siapa pun menang dalam UMNO itu lantak depalah. Bagi saya siapa pun menang dia tetap berasal dari lubuk puaka yang sama - lubuk puaka yang telah menelan entah berapa juta mangsa sejak lebih setengah abad lalu.

Namun apabila bangun pagi ini dan mendengar siaran TV tentang siapa pemenang Ketua Wanita, Puteri dan Pemuda, barulah saya tahu..oh...rupanya si-polan si-polan itu yang menang ya? Tapi saya tidak tidak rasa apa-apa walaupun si-polan itu si-polan ini yang menang, kerana saya tidak peduli siapa menang! Yang hairannya si-pengacara TV yang mengulas tajuk-tajuk utama akhbar itu sibuk mengulangi beberapa kali tentang 'keputusan yang mengejutkan'. Saya pun hairan mengapa Shahrizad dan Khairy menang dikatakan keputusan 'yang mengejutkan'. Apakah anda fikir ahli lubuk puaka akan memilih wali Allah untuk menjadi ketuanya? Mereka, penghuni lubuk puaka itu pasti memilih yang paling buruk di kalangan yang terburuk!

Khairy memang layak menang, kerana bukankah dia yang terburuk antara mereka bertiga kerana telah disabitkan dengan kesalahan rasuah politik wang? Begitu juga Shahrizad yang tidak mendapat sokongan rakyat di kawasannya sendiri
(Parlimen Lembah Pantai), bukankah ia lebih teruk dari Rafidah yang sekurang-kurangnya menang di Parlimen Kuala Kangsar? Itu tak masuk lagi kisah-kisah peribadi dua tokoh polong dari lubuk puaka itu, jika semuanya dikumpulkan, memang pilihan perwakilan Pemuda dan Wanita itu sungguh tepat. Perwakilan Pemuda dan Wanita UMNO telah membuat pilihan yang tepat - memilih yang paling buruk antara yang terburuk!

Walau pun tidak teruja untuk tahu siapa menang, tapi kerana keputusan sudah pun diketahui, dan sebagai menghormati adat Melayu yang bersopan santun ini, inginlah juga saya ucapkan tahniah kepada tiga polong (atau istilah Hishammuddin digelar petualang) yang menang malam tadi dengan ucapan 'selamat menghisap darah rakyat'!

Dan hari ini kerusi Ahli Majlis Tertinggi, Naib Presiden dan Timbalan Presiden UMNO akan ditentukan perwakilan. Bagi saya, saya tidak minat mengikuti siaran terkini keputusan pemilihan itu, kerana siapa pun yang menang, ia tidak penting untuk saya. Saya tidak beriya-iya ingin tahu siapa pun menang dan saya juga tidak akan terkejut walau polong mana dan petualang mana pun yang menang.

Tapi satu saja pesanan saya kepada mereka yang begitu ghairah hendak tahu keputusan pemilihan hari ini - jangan terkejut, jika polong-polong lubuk puaka itu sekali lagi akan membuat pilihan yang paling tepat untuk mereka: memilih polong yang paling buruk antara polong yang terburuk! Ishhh...jangan terkejut nooo....jika Mat Taib menang!!

Oleh: pendikar gunung kriang


3 comments:

semutapi said...

PGK,
strategi kamu yg tak mau tau hal ehwal umno tu salah.Dlm perang,kita perlu tahu kekuatan dan kelemahan lawan baru boleh menang.

pendikar gunung kriang said...

Semut,

Saya cuma tak ingin tahu siapa yg menang dalam pemilihan itu. Sama ada Abu Jahal atau Abu Lahab yg menang sama saja, mereka dari lubuk puaka yg sama. Utk menghadapi peperangan perlu tahu keseluruhan kekuatan & kelemahan ketumbukan mereka, bukan setakat tahu siapa Abu Jahal dan siapa Abu Lahab..

pembunuhiblis said...

Polong itu ada di mana-mana. Bukan saja ada dlm Umno dalm PR pun ada. Elok musnahkan jembalang dalam PR dulu, kemudian baru boleh bunuh polong yg ada dalam Umno

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.