Wednesday, April 1, 2009

Bukit Gantang: Buruknya Perangai Orang UMNO!!


Baru-baru ni, di kampung penulis ada anjur ceramah Tok Guru Presiden dengan YB Mujahid. Ramai yang datang, orang Umno pun ramai dok dalam gelap. Tapi Umno suruh orang karaoke supaya orang tak boleh dengar ceramah, punya la teruk. Pemimpin Umno dalam tv dan paper pengampu dok sebar cerita depa kempen cara elok, pi la masuk kampung: tengok rupa sebenar pemimpin Umno penipu ni.


Silap la depa sebab kita pakai hon speaker, boleh dengar satu kampung. Tak cukup dengan tu, pemimpin umno suruh halang jalan masuk kampung supaya orang luar kampung jangan mai dengar ceramah. Depa kata ceramah tak jadi, balik la orang luar yang nak dengar ceramah Tok Guru, punya la tak cerdiknya umno.

Bila dah habis ceramah mai la budak muda umno jumpa penulis. Depa kata bukan depa yang nak buat karaoke tu, tapi orang tua umno yang suruh pasang karaoke. Depa pun tak setuju, sebab tak elok la macam tu.

Malam tu, anak-anak orang umno ramai yang dengar ceramah, mai kat depan pulak tu. Mak bapak mereka pun nak dengar juga, tapi malu orang tengok dok la dalam gelap. Orang kampung nak tahu maklumat, umno tak mau mereka tahu maklumat sebenar. Jadi pemimpin umno ajar umno kampung halang orang kampung dapat maklumat. Sebenarnya umno tak sedar tindakan mereka yang tak berakhlak ini, bukan sahaja menyebabkan orang bulan marah. Orang umno dan atas pagar pun tak setuju. Sebab mereka masih berfikiran waras, tindakan umno ini tak betul.

Sebelum ni, penulis tak dengar bendera bulan kena buang di kampung. Balik kali ni budak muda bulan cerita ada bendera kena buang. Rupanya pemimpin umno dah ajar umno kampung buang bendera bulan pula. Nampak sangat umno terdesak. Penulis kata kat budak muda bulan, tak payah balas. Pasang lain banyak-banyak, depa pun bukan berani buang semua.

Lagi pun, sekecil kampung penulis pun ada ramai polis jaga. Tak kan mereka jaga keselamatan bendera kati ja, bendera bulan depa biar. Tapi boleh jadi juga sebab, malam ceramah tu polis ramai tapi tak dak sorang pun polis berani suruh umno hentikan karaoke. Sedangkan itu dah menimbulkan provokasi, kalau orang bulan tak sabar boleh gaduh. Malah polis ini, masuk ramai2 ke depan tempat ceramah kerana YB Mujahid masih belum berhenti ceramah walaupun masa dah lebih pukul 11.00 malam. Nak suruh berhenti la, nampak sangat double standart. umno lagi la berlagak, sebab ada pelindung mereka.

Sekarang umno dah keluar banyak duit untuk tarik orang kampung sokong umno. umno akan kumpul orang kampung buat lawatan ke Langkawi, Pangkor, Genting. Kemudian bagi RM 200 seorang. Bukan di kampung penulis sahaja malah seluruh kampung dalam Bukit Gantang. Setakat ini, dah ada tiga kali lawatan umno buat lawatan sambil berkursus kepada orang kampung. Dah berapa banyak duit mereka habis. Satu2 rombongan 40 orang satu bas, kalau campur duit sorang dapat RM 200 X 40, duit bas, duit makan free, duit penginapan. Boleh makan belanja RM 15 ribu untuk satu rombongan. Bayangkan berapa banyak rombongan mereka buat untuk satu parlimen Bukit Gantang. Berjuta umno keluarkan hanya untuk bawa orang kampung rombongan sahaja. Taktik ini merisaukan penulis kerana ramai yang di atas pagar yang dulu condong bulan bila dapat duit RM 200, dapat pula melancong makan free. Mereka ini mungkin goyang, kerana duit apa sahaja boleh jadi.

Sebelum balik, penulis suruh kawan2 Parit Buntar terus buat ceramah. Pedulikan halangan umno. Sekarang orang bulan Negeri Sembilan pun dah turun bantu. Kita akan jumpa pengundi rumah ke rumah. Ini negara demokrasi bukan kuku besi..

(Sumber: http://tulahan.blogspot.com/)

pendikar gunung kriang: Patutlah ada yang kata UMNO parti cela**, sebab mereka selalu mempamerkan kecela**annya itu tanpa malu! Malangnya mereka seperti terlupa perbuatan mereka itu diperhatikan oleh Allah, oleh rakyat, oleh pengundi..

3 comments:

Baginda Reformasi said...

gambar takde datok? nk goreng nih...

Anonymous said...

Nasihat kepada pengundi2 Bukit Gantang,

Kalau UMNO bagi duit, bawa melancong, bagi makan percuma, terima aje sebab duit tu semua rakyat yang punya bukan UMNO punya. Kalau dia bagi engkau orang serupa tiap2 bulan undilah UMNO. Kalau dia bagi masa PRK ni je untuk pancing undi, undilah PAS. UMNO memang parti RASUAH! Jangan gadaikan MARUAH kerana umpan kecil undi UMNO...

UNDILAH PAS!!!

pendikar gunung kriang said...

Saya pun pesan gitu juga dgn orang-=orang kampung yg saya jumpa: bagi duit ambik, beli kain pakai, tapi bila bagi pensil pangkah bulan atau mata!

Bukan nak galakkan terima rasuah, tapi org dah bagi sedekah, tak ambik kecik hatinya pula.

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.