Wednesday, June 17, 2009

Berita Dari Seberang: Indon & Malaysia Di Ambang Perang?

http://odynulis.files.wordpress.com/2008/02/ndl40.jpg

Ketika media termasuk blog negara ini sedang 'berperang' dengan pelbagai isu - isu Chin Peng, isu kerajaan perpaduan, isu PRK Manek Urai yang bakal tiba, negara jiran Malaysia di seberang Selat Melaka jugaada 'perang'nya tersendiri. Yang lebih menyeramkan perang yang diisytiharkan oleh blogger Indonesia itu ialah kepada Malaysia! Tentu tidak sukar memahami mengapa segelintir rakyat Indonesia terlalu marah kepada negara iniyang dilihat selalu 'mencari fasal' dengan Indonesia dalam beberapa kes seperti penderaan terhadap amah Indonesia, kes 'penderaan' Manohara dan terbaru kes perebutan pulau Ambalat.

Sebentar tadi saya ada terbaca artikel dalam Durja Blogger dari tanah seberang (http://www.gandengsang.com/) bertajuk, 'Jika Malaysia dan Indonesia Perang' yang seperti mengapi-apikan sentimen kebencian rakyat Indonesia kepada Malaysia.

Komentar dari blogger-blogger Indonesia juga nampaknya rata-ratanya mengandungi seruan dan sentimen untuk menyokong perang terhadap Malaysia (Saya juga turut memberi komen dalam blog itu).

Ikuti apa yang ditulis dalam blog Durja Blogger:

Jika Indonesia dan Malaysia Perang:

Indonesia dan malaysia,merupakan negara serumpun yang merasa seketurunan dari pada bangsa melayu,merasa memiliki banyak persamaan antara bahasa agama dan budaya.Namun selalu memiliki perselisihan.Bahkan dibanding dengan tetangga negara yang lain (seperti brunei darussalam dan singapura).Namun hanya dengan malaysialah negara kita sering memanas,bahkan segala sesuatu yang tercetus antara indonesia dan malaysia.Selalu timbul sebuah kata yaitu PERANG.

Memang dari kacamata rakyat indonesia Malaysia merupakan negara yang paling usil dibanding tetangga kita yang lain.Bukan hanya kawasan yang selalu jadi pergolakan.Namun juga masalah budaya.

Rakyat indonesia juga tergolong mempunyai semangat patriotisme yang kuat.Jadi setiap terjadi konflik kata PERANG atau GANYANG MALAYSIA selalu yang tercetus dari lapisan masyarakat.Hampir semua orang berpendapat kekuatan malaysia tidak seberapa dibanding indonesia.Dan dalam hitungan minit malaysia pasti sudah hancur jika melawan indonesia.Namun sepertinya saya punya pemikiran lain,jika malaysia dan indonesia perang tidak akan ada kemenangan,kecuali kehancuran di ke dua belah pihak. Bukan saya tidak punya semangat patriotik.. Namun coba kita perhatikan secara tenang dan seksama.Berapa juta nyawa rakyat indonesia di malaysia???

Berapa juta masyarakat indonesia yang bergantung ekonominya kepada malaysia.? Bahkan jika difikir,perang bukanlah sebuah permainan yang tanpa biaya.Coba kita perhatikan.Negara sekuat amerika saja bisa goncang perekonomianya akibat pembiayaan perang.Apalah lagi indonesia yang roda ekonominya masih amburadul. Memang kita tidak akan rela wilayah indonesia tercinta diceroboh.Budaya kita dicaplok.Namun perang bukan merupakan penyelesaian dari pada sebuah konflik.Namun merupakan awal dari sebuah permasalahan.

9 komentar to “Jika malaysia dan indonesia perang”
Anonim mengatakan...
on

emang klo lihat rakyatnya ditindas kita diam aja yah???
dalam islam aja di jelaskan klo sudah tidak ada titik temu dalam permasalahan,jalan terakhir yaitu perang.
awal kehidupan pasti ada akhir kematian,artinya cepat atau lambat kita itu pasti akan mati,apakah mau mati sia2???
letak kekuatan manusia klo dia bersikap adil dlm mengambil keputusan.
coba lihat saja TNI yg meninggal sia2 tanpa perjuang di medan perang,bukannya lebih baik lagi klo mati di medan perang.
membela rakyatnya yg teraniaya.
tunggu sampai kapan???sampai jatuh korban lagi.
mata kalian semua dimana?????
harus dipertanyakan????

Budi santoso mengatakan...
on

Kalau seandainya sudah tidak ada lagi jalan kecuali perang,atau mungkin dengan perang semua masalah terselesaikan,sepertinya pendapat saudara anonim boleh juga

eko mengatakan...
on

kami cinta negri ini tapi kami benci sitem yang ada.
kami tidak suka indonesia di injak injak ama siapapun .

jika ada perang mungkin kedua belah pihak akan berpikir apa yang diperebutkan .

Anonim mengatakan...
on

aku setuju kalo ada perang, biar malingsia tau kalo bangsa kita punya hargadiri bukan indon.

Budi santoso mengatakan...
on

Memang sebagai rakyat,kita wajib membela negara walaupun salah.Memang jiwa nasionalisme rakyat indonesia adalah yang terbaik,namun keputusan terakhir adalah ditangan pemimpin.Karena bukan mustahil kita menjadi bangsa besar yang di hargai tanpa melakukan perang.Itu kalau pemimpin kita mampu.Namun indonesia selamanya akan terinjak injak,jika pemimpinya lembek.Walaupun rakyatnya kuat

Anonim mengatakan...
on

negara lain hanya untuk membuktikan negaranya paling hebat dengan mencampuri urusan negara lain,,,
tapi indonesia mempunyai harga diri yang tinggi,jangan sampai diremehkan oleh negara lain
bila harus angkat senjata,qta angkat senjata untuk kebesaran Indonesia!!
perjuangkan mesti akan menjadi sejarah suatu saat nanti...

pendikar gunung kriang mengatakan...
on

Tuan Pemilik Blog,

Saya rakyat Malaysia dan tinggal di Malaysia. Saya sedih membaca komen saudara-saudara di Indonesia yang rata-ratanya menyokong ide perang antara dua bangsa serumpun ini.

Bagi saya idea perang ini adalah idea yang paling bodoh, idea paling bodoh di era manusia yang semakin pintar ini! Mengapa dua bangsa serumpun perlu perang? Jika perlu perang, mengapa kita tidak bersama-sama perangi Israel yang sedang menindas Palestin, mengapa tidak perangi Amerika yang masih jadikan Afghanistan dan Iraq koloninya?

Peperangan antara dua bangsa serumpun tidak membawa apa-apa faedah, kecuali kehancuran dan kemusnahan kepada kedua-duanya. Untuk bangun semula dari perang yang panjang bukan mudah, lihat saja apa yang terjadi di Iraq, Afghanistan dan Palestin, yang terus mundur kerana perang yang panjang.

Segala permasalahan Indonesia-Malaysia bisa diselesaikan menerusi perundingan, bukan peperangan. Peperangan hanya akan melemahkan kita bangsa serumpun yang kebanyakannya menganuti agama yang sama - Islam - yang sangat menentang semangat rasisme dan nasionalisme sempit!

Budi santoso mengatakan...
on

@pendekar:
emosi rakyat adalah wajar,saya sangat yakin jika posisi anda sebagai warga negara indonesia,maka akan punya emosi sebesar itu jika negara terusik pihak asing.
Saya pribadi juga kurang mendukung terhadap peperangan.Silahkan baca dengan teliti sekali lagi.
Namun...KAMI JUGA TIDAK TERIMA JIKA NEGARA KAMI TERUSIK.

imron46 mengatakan...
on

kalo memang perang satu - satunya jalan menyelesaikan masalah setelah perundingan gagal mengapa tidak? takut berperang sama saja dengan membiarkan kedzaliman berlangsung lama di bumi ini

12 comments:

Anonymous said...

Salam saudara.
Sebenarnya, ini bukan baru, berlambak blog dan forum2 indo-malaysia yang dangkal seumpama ini. Lihat saja di youtube. Dan blog atau forum seumpama ini lebih banyak mengandungi caci maki, dan bahasa vulgar yang mengapi apikan nasionalisme dari sisi yang gelap. Hasilnya kebencian semata mata. Berbeda jika blog atau forum yg lebih bertindak mencari solusi melalui diskusi yang memuatkan fakta dan bijaksana (mengenai satu2 isu). Apa yang saya cuba sampaikan ialah, abaikan saja blog yg dangkal seumpama itu, dan elakkan pautan atau hebahan mengenai alamat blog itu. Saya kira ini lebih baik buat blogger/pembaca blog kedua pihak (negara).


-wmy

binjidan said...

bagi aku klu orang indonesia amat berani untuk berperang sila perangi dulu budaya orang indon itu sendri..
kami orang malaysia juga punyai maruah untuk mempertahankan negara kami..bahkan cuba kalian lihat berapa bnyak rakyat indonesia yg mencari makan ditanah melayu..
apakah oleh kerana sedikit salah bicara maka kita bangsa yg satu punyai agama yg berbeda ini tidak melihat kepada perdamaian..

Anonymous said...

saya kira tidak perlu kenyataan yg membandingkan keburukan atau kepincangan satu2 budaya. Tidak ada satu budaya pun yang lebih bagus dari budaya lain. Kita semua maklum itu. Atau mungkin akan menyinggung pihak yang satu lagi.

Anonymous said...

cari makan pun kat negara org,ada hati nk lncarkn perang...pi mampus la,ingat kami org mlaysia takut ka....

Anonymous said...

sblum nk perang dgn kami kluarkan dlu bangsa indon kamu dri mlaysia...buat semak ja...
dasar x sedar diri,udah diberi tmpat utk mnyara anak isteri akhirnya tmpat itu pulak yg hndak diperangi....

Anonymous said...

baca 2 komen di atas. Lihat kebenaran komen saya, forum seumpama ini sering dikaburi oleh emosi.

-wmy

pendikar gunung kriang said...

wmy,

Kadang-kadang kita terlalu dibelenggu oleh rasisme dan patriotisme sempit. Apabila emosi menguasai diri kita mudah melenting dan mengucapkan kata-kata yang meletakkan diri dalam keadaan tidak bijaksana. Semoga kita lebih matang dan tidak mudah dikuasai oleh patriotisme mahu pun rasisme sempit!

Anonymous said...

coba la masok indon oiii....
klo pandei berenang datang la...
naek tongkang pon mati...

Anonymous said...

Kenapa nak Assobiyah?

Anonymous said...

guna kapal la, bodo.. kami byk kapal...

badar hayani said...

saya kira hanya orang yang cetek pemikiran yang mau mengeluarkan kata2perang.pikir2lah akibatnya wa bro.

IBU.SUMIASIH said...

Saya mau mengucapkan terima ksih g tidak terhingga, serta penghargaan & rasa kagum yg setinggi-tingginya kepada AKI JEYAPATI , saya sudah kerja sebagai TKI selama 5 tahun di singapore, dengan gaji lebih kurang 2.5jt/bln, tidak cukup untuk memenuhi kebutuhan sehari-hari, apalagi setiap bulan harus mengirim ortu di jawa, sudah lama saya mengetahui roomnya AKI ini, juga sudah lama mendengar nama besar aki, tapi saya termasuk orang yg tidak terlalu percaya dengan hal ghoib, jadi saya pikir ini pasti kerjaan orang iseng Saja.
tetapi kemarin waktu pengeluaran 8924 , saya benar2 tidak percaya & hampir pingsan, angka yg diberi aki 8924 ternyata tembus, awalnya saya coba2 menelpon, saya bilang saya terlantar di singapore, tidak ada ongkos pulang, terus beliau bantu kasih angka 8924 setelah saya bantu mahar 8 juta.mulanya saya tdk percaya,mana mungkin angka ini keluar, tapidengan penuh pengharapan saya pasangin kali 100 lembar, sisa gaji bulan januari, ternyata meledak….!!!
dapat BLT 750jt, sekali lagi terima kasih banyak AKI JEYAPATI, saya sudah kapok kerja jadi TKI, rencana minggu depan mau pulang aja ke sukabumi.buat aki,saya tidak akan lupa bantuan& budi baik aki.HUBUNGI AKI JEYAPTI DI NO INI 0852-4228-0055 KLIK TOGEL 2D 3D 4D 6D DISINI

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.