Wednesday, June 17, 2009

Unik: Khatib Sampaikan Khutbah Sambil Mengacukan Pedang


Jika selama ini khatib solat Jumaat membawa dan memegang tongkat di saat memberikan khutbah Jumaat, namun ada juga khatib yang membawa dan menghunuskan pedang dalam acara keagamaan mingguan umat Islam itu.Hal unik tersebut terjadi di masjid Suleyman Paca (Sulayman Basya) yang terletak di provinsi Canakkale (Syanaq Qal’ah), Turki Barat, yang terletak di tanah Turki Eropah, dan ia telah menjadi tradisi turun temurun lebih dari 624 tahun dahulu.

Di masjid bersejarah dan indah tersebut, dalam setiap khutbah Jumaatnya, khatib akan menaiki mimbar sambil membawa pedang, lalu menyampaikan khutbahnya sambil memegang dan sesekali mengacukan pedangnya ke udara.

Syaikh Mehmet Mutlu, imam dan khatib masjid Suleyman Paca mengatakan, tradisi ini telah berjalan turun temurun sejak zaman Khalifah Othmaniah lagi.

“Dahulu, sewaktu moyang kami menaklukan wilayah Anatolia (Turki sekarang) yang saat itu menjadi jantung empayar Byzantium, mereka menjadikan pedang sebagai senjata mereka. Peperangan dan penaklukan ketika itu menjadi rutin biasa, hingga berkhutbahpun tetap membawa pedang,” kata Mutlu.

Ketika disoal kemungkinan perbuatan tersebut adalah sesuatu yang bersifat bidaah, Mutlu menyatakan Nabi Muhammad s.a.w sendiri pernah melakukan hal yang sama. “Dalam sebuah hadis, diriwayatkan Nabi kita Muhammad juga pernah berkhutbah sambil menggenggam pedang,” kata Mutlu.

(Diadaptasi Pengendali Blog Dari Sumber: http://www.eramuslim.com/)

No comments:

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.