Thursday, August 6, 2009

Mengapa Saman GMI, Samanlah PDRM dan KDN!!


Ekoran demonstrasi anti-ISA pada Sabtu lepas, 3 persatuan yang dikatakan mewakili peniaga kecil Bumiputra diberitakan akan menyaman Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) sebanyak RM10 juta kononnya berdasarkan kerugian yang dialami akibat demonstrasi itu. Tiga Persatuan tersebut ialah Persatuan Peniaga Bumiputera Wilayah Persekutuan, Persatuan Penjaja dan Pekedai Bumiputera Wilayah Persekutuan dan Persatuan Peniaga dan Penjaja Lorong Tuanku Abdul Rahman (LTAR).


Saya tidak tahu kaedah perkiraan yang diguna pakai hingga jumlah kerugian beberapa jam kerana penutupan premis perniagaan mereka itu meningkat RM10 juta. Mungkin ada pihak yang menjadi sponsor @ tukang kira kerugian peniaga, terutama sebuah parti politik yang begitu galak 'berjuang' untuk menarik sokongan Bumiputra. Kepada 3 persatuan yang menyaman GMI itu mereka perlu bertanya, adakah penutupan premis perniagaan mereka itu atas arahan GMI atau pihak lain atau atas kerelaan sendiri?

GMI tidak pernah meminta premis perniagaan ditutup kerana ia adalah demonstrasi aman. Difahamkan mereka menutup perniagaan masing-masing adalah atas arahan polis dan kerelaan sendiri. Jika ia adalah atas arahan polis, mengapa mereka menyaman GMI dan tidak menyaman PDRM dan KDN? Demonstasi yang diadakan itu adalah demonstrasi aman, keadaan hanya menjadi huru-hara selepas polis menggunakan kekerasan bagi menyuraikan perhimpunan yang mereka enggan mengeluarkan permitnya. Cuba tanya peniaga yang tidak menutup premis mereka, kabarnya mereka mendapat rezeki terpijak pada hari itu kerana begitu ramainya pengunjung dari 1Malaysia yang menyerbu premis mereka, terutama yang berasaskan makanan dan minuman.

Dan akhir sekali, adakah idea untuk menyaman GMI ini datangnya dari 3 persatuan itu sendiri dan bukannya hasil dari nasihat beberapa NGOk dan sebuah parti politik Melayu yang sangat mengkagumi ISA itu? Demonstrasi jalanan bukanlah sesuatu yang asing di negara ini. Mengapa beberapa demonstasi besar sebelum ini, umpamanya demontrasi-demontrasi di era reformasi pada 1998/99 dan anjuran BERSIH dan Gerakan Mansuhkan PPSMI di lokasi yang sama tidak pula terdengar peniaga-peniaga tersebut menyaman penganjurnya? Adakah mereka tidak menyaman penganjurnya kerana tidak dinasihatkan oleh parti politik itu untuk berbuat demikian?

~ pendikar gunung kriang

1 comment:

Anonymous said...

aman kepala hotak engkau.sebab anjing macam puak kamu ni la yg menyusahkan rakyat.korang semua ni nanti kalau mati elok dikencing je atas mayat kamu.woi,sedar lah sikit,kalau nk berpolitik pn jgn la lebih2.jgn jd anjing

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.