Sunday, September 27, 2009

Rasuah: Malaysia Dikeji, Pulau Pinang Dipuji!!

Corruption Perceptions Index 2008



Teruknya Malaysia! Itulah ungkapan yang terdetik di hati saya selepas terbaca laporan Transparency International (TI) yang meletakkan Malaysia di tangga 47 dalam Indeks Persepsi Rasuah 2008 berbanding tangga ke 43 pada tahun 2007. Menggelunsur 4 anak tangga! Tahap keyakinan (confidence range) terhadap negara ini pula mengikut laporan TI cuma pada kadar 4.5-5.7 daripada skala maksimum 10; alahai teruknya!!


Yang ironinya ialah kedudukan Malaysia di tangga ke-47 itu lebih buruk dari Israel yang dilabel kita sebagai negara rejim zionis dan ganas yang diletakkan di tangga ke-33 dan Singapura yang sering dikecam oleh pemimpin-pemimpin kita pula berada di tangga keempat Indeks Persepsi Rasuah 2008. Alahai!!!

Mujurlahlah juga nama buruk Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah dilunakkan sedikit oleh Pulau Pinang yang menerima pujian dari TI kerana langkah-langkah drastik oleh Kerajaan Negeri di bawah pimpinan PR itu dalam memerangi rasuah. Secara kebetulan, Pulau Pinang yang sedang berusaha membanteras rasuah itu dipimpin oleh DAP - sebuah parti yang selalu dilabel sebagai 'adik' kepada PAP yang memerintah Singapura. Mungkin ada yang berkata jika 'abang' anti-rasuah, 'perangai baik' tersebut mempengaruhi juga pemikiran adiknya yang berada di Pulau Pinang itu. Betapa bertuahnya orang Pulau Pinang!!!

~ pendikar gunuing kriang

No comments:

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.