Monday, December 21, 2009

Memang Patut Pun MIC Sokong United Mamak National Organisation (UMNO)




Saya tidak terkejut apabila Pemuda MIC Pulau Pinang hari ini mengambil pendirian menyokong cadangan Umno negeri itu agar pengerusi BN  negeri diambil alih oleh Umno dan bukan lagi  Gerakan, seperti sebelumnya. Jika yang menyokong cadangan Umno itu ialah MCA, saya sangat hairan, kerana MCA  didominasi oleh orang-orang yang pemikirannya lebih kurang dua kali lima saja dengan Gerakan.


Tapi MIC lain daripada Gerakan dan MCA. MIC parti orang India, Gerakan dan MCA  pula parti orang Cina. Antara MIC dan Umno Pulau Pinang pula banyak persamaan. Jika tak percaya lihatlah kebanyakan cawangan dan bahagian Umno Pulau Pinang, terutama di bandar George Town. Lihatlah kulit, hidung dan mata sebahagian dari anggota Umno itu, warna kulit dan bentuk hidung serta mata mereka lebih kurang sama saja dengan anggota MIC. Malah ketika saya di Pulau Pinang dulu, ada cerita tentang mesyuarat cawangan dan bahagian Umno di Pulau Pinang dijalankan dalam Bahasa Tamil dan minit mesyuarat juga dibuat dalam bahasa yang sama. Bukan semua yang begitu, tapi bila ada yang begitu, ia menjadi berita yang menarik.


Oleh itu apabila MIC menyokong Umno dalam isu pengerusi BN Pulau Pinang itu, saya tidak sedikitpun hairan. Apa nak hairannya, jika sebahagian dari ahli Umno Pulau Pinang dan MIC itu adalah berasal dari negara yang sama atau orang Pulau Pinang kata berasal dari satu kapal yang sama?

Sebab itulah juga di Pulau Pinang, Umno itu lebih dikenali sebagai United Mamak National Organisation.




~ pendikar gunung kriang

No comments:

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.