Wednesday, February 10, 2010

Dengan Buah Pun Sayfool Takut?

ada buah ka?

Hampir setiap hari akhir-akhir ini, bila keluar dari pintu rumah pada waktu pagi, saya melihat ada beberapa biji buah-buahan, terutama jambu air di halaman rumah. Saya tidak memandang kehadiran buah-buahan di halaman rumah itu sebagai sesuatu yang membimbang dan menakutkan. Saya percaya mungkin  ia dibawa oleh keluang  yang beterbangan di waktu awal pagi. 

Tapi pagi ini ketika membelek akhbar Kosmo, saya terbaca cerita Sayfool yang mengaku dirinya 'mangsa liwat' itu takut kepada buah-buahan yang ditemui di depan rumahnya:

Wartawan Kosmo: Selain ancaman bunuh, apakah ancaman lain yang anda terima?

Saiful: Terdapat juga gangguan di rumah saya. Sekarang ini sudah dua hari bila saya keluar rumah saya melihat bahan-bahan seperti buah diletakkan di hadapan rumah. Saya bimbang ia adalah ancaman ilmu hitam.

Alahai Sayfool, apa punya orang, buah pun takut ka? Saya jumpa buah hampir setiap hari tak takut pun! 

Itulah, bila seseorang itu terlalu percaya dengan hantu, semuanya dia akan nampak seperti hantu. Pokok nampak macam hantu, tembok nampak macam hantu, pintu pun nampak macam hantu. Begitu juga,  bila seseorang itu terlalu beramal dengan ilmu hitam, apa juga yang dia nampak akan dikaitkan dengan ancaman ilmu hitam.

Alahai Sayfool, janganlah takut dengan buah, kecuali awak tu memang sah jantan yang tidak ada 'buah'.

~ pendikar gunung kriang

No comments:

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.