Tuesday, February 9, 2010

Orang Macam Sayfool Pun Ada Yang Teringin Nak Bunuh?



Setahu saya, manusia ini sanggup membunuh sesuatu yang bernilai baginya. Perompak membunuh mangsanya kerana dia tahu mangsanya itu bernilai untuknya. Mungkin mangsanya itu mengenalinya dan kerana sang perompak itu fikir nyawanya bernilai dia sanggup membunuh bagi menyembunyikan bukti yang boleh mengancam nyawanya sendiri yang dia fikir sangat bernilai itu. Begitu juga pemburu membunuh binatang buruannya kerana nilai binatang itu kepadanya dan kematian binatang itu meningkatkan nilai dirinya sebagai pemburu. Dan ada yang membunuh ular dan binatang bisa di sekitar rumah kerana sayangkan nyawa sendiri dan keluarga yang baginya sangat bernilai.

Tapi bila tengahari tadi Sayfool yang mengaku dirinya mudah diliwat itu membuat laporan polis bahawa dia menerima ancaman bunuh melalui facebook, maka saya rasa sangat kelakar. Siapa Sayfool hingga ada orang sanggup membunuhnya? Bernilai   sangatkah diri Sayfool itu hingga ada yang begitu bodoh sanggup membunuhnya? Dia bukan pemimpin yang ada nilai dan jika mati  kehilangannya ditangisi, dia bukan seorang budak  genius  yang akalnya dikagumi dan justru sangat bernilai kepada dunia. Dia hanyalah seorang yang mengaku mudah menyerah punggungnya untuk digerudi orang lain. Dia hanya seorang pemuda  tidak bermoral yang menyerahkan seluar dalam untuk dijadikan bukti mahkamah yang  ditinggalkannya di rumah tunang yang bukan muhrimnya.Kalau begitu, apakah nilainya seorang bernama Sayfool itu?

Siapakah manusia pendek akal dan bangang yang sanggup untuk membunuh manusia yang tidak ada nilai itu? Bukanlah lebih baik mereka membunuh babi hutan yang memusnahkan tanaman atau membunuh nyamuk yang menggigit anak mereka  kerana nyawa makhluk-makhluk itu ada nilai tersendiri berbanding membunuh seseorang yang tiada nilainya seperti Sayfool?

Apapun  motifnya pun, pastinya orang yang berniat untuk membunuh Sayfool itu sangat bodoh dan dirinya tidak bernilai, seperti juga Sayfool yang tidak bernilai itu.


~ pendikar gunung kriang

2 comments:

baginda® said...

kahkah ntah-ntah ahli keluarga die yang ugut die sendiri kut... sebab malu ada keluarge camni... lembut, bodoh, dan mainkan ugama

sir said...

ini semua skrip baru daripada bik mama.kalau bontot pun boleh cakap orang tusuk dengan yakin tapi doktor ckap lain.apala sangat report polis.bloody sefool.sial.

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.