Friday, March 19, 2010

Cisss....Keturunan Nabi Boleh Pegang Anjing?







Dalam siri drama Nur Kasih, bukan main lagi pelakon ini memainkan peranan sebagai isteri solehah (di episod-episod akhir) dengan bertudung litup. Tapi ciss.... itu dalam lakonan saja! 

Gambar pelakon drama terkenal, Sharifah Sofia Syed Hussein yang lebih dikenali sebagai Sofia bersama dua ekor anjing di sebuah laman sosial Internet  menimbulkan rasa kurang senang peminat-peminatnya. Gambar yang dimuat turun oleh Sofia sendiri dalam laman blog miliknya sejak Mei tahun lalu mendapat pelbagai reaksi negatif daripada peminatnya yang masyarakat Islam.

Artis ini kata itu bukan anjingnya. Dia juga kata akan menyamak badannya selepas bermain dengan anjing. Benarkah begitu, Sofia? 

Memang tidak salahnya memegang anjing. Doktor vetirenar yang beragama Islam juga ketika menjalankan tugas dalam keadaan tertentu terpaksa memegang anjing. Tapi itu sudah jadi tugas mereka. Yang si-minah ni suka-suka bermain dengan anjing, siapa suruh?

Syarifah Sofia kata dia akan menyamak selepas memegang anjing. Tapi jika 10 kali memegang anjing, adakah dia akan 10 kali menyamak? Serupa juga tidak salahnya memegang tahi 10 kali  sehari dan kemudian membasuh tangan yang terkena tahi. Tapi mengapa menyusahkan diri sendiri untuk suatu kerja bodoh? Ia hanya menunjukkan betapa jahilnya anda tentang Islam agama yang kata Sharifah Sofia agama yang ditaatinya.

Mungkin Syarifah Sofia ingat sebagai artis dia boleh buat apa saja. Mungkin juga Sharifah Sofia ingat sebagai anak seorang Syed yang kononnya keturunan Nabi dia boleh buat apa saja. Dia boleh pegang anjing, dia boleh pegang tahi anjing dan dia juga boleh makan tahi anjing!!

~ pendikar gunung kriang

6 comments:

Anonymous said...

Kita dihormati Allah kerana ketaatan kita kpd perintahNya ikut cara Nabi SAW.
Rugilah kalo seorang berketurunan Syed atau Syarifah tapi lalai sewaktu hidupnya di sini...

Anonymous said...

berketurunan je baik2 syed dan syarifah konon kurang pengetahuan agama, memang le tiada nas yang mengatakan anjing tu tidak boleh dipegang, sebagai islam dah dari zaman2 nabi dulu kata yang anjing itu najis walau pun anjing itu tidak haram sepertimana diharamkan seperti babi, oi melayu campur konon, lu apa agama, apa mazhab lu ikut, bodoh, jahil,harap lawa je, siapa le mak bapak budak ni, bedebah

Greenman said...

Salam,

Adakah perlu untuk diungkitkan keturunan dalam perkara ini?

Si artis tu tak pula mengatakan bahawa keturunan Nabi boleh pegang anjing? Namun tajuk yg saudara berikan untuk cerita ini menimbulkan fitnah.

Adakah dengan memaparkan kisah ini dilaman blog saudara dengan disertai dengan kutukan dan celaan akan memberi manfaat kepada mana-mana pihak?

Kenapa saudara begitu prejudis samada dia nak pegang anjing 10 kali atau beberapa puluh kali pun...Bagaimana kalau benar dia menyamak sepertimana yang dikatakannya itu? Bukankah saudara telah menanggung dosa? Mengapa harus melakukan "kerja bodoh" untuk melakukan dosa fitnah sedemikian rupa. Tak pasal-pasal pula nanti saudara terpaksa mencari si artis ini untuk memohon maaf kerana dosa sesama manusia hanya akan terampun seandainya si pelaku dosa itu memohon maaf terhadap manusia yang dianiayai itu.

Alangkah malangnya seseorang yang mempunyai ilmu seperti saudara bersikap jahil seperti siartis itu. Mengapa menyalahgunaka ilmu saudara untuk memperlekehkan orang lain. Bukankah itu salah satu tanda riak? Mengapa saudara tidak cuma mencari laman sosial artis itu dan menerangkan kepadanya tentang kesalahan yang dilakukan itu dengan disertai oleh nas-nas agar saudara, siartis dan pembaca yang melawati laman sosial itu akan memperolehi manfaat.

hakimpenyu said...

pegang anjing hukum nyer boleh....cuma bela sahaja yg tak boleh...

klik link bawah ini sebagai bukti...

http://hakimpenyu.blogspot.com/2011/01/najisnya-anjing-perbezaan-para-ulama.html

FooL said...

kalau x suka sangat kenapa perlu post2 camni...nie ketara laa nak kutuk org...pegang anjing xde mslhnya...xde tuhan nak laknat hambanye kalau stakat nak sentuh anjing....dasar paranoid!!!

syifa said...

pegang anjing dgn pegang awek..yg mna dpt dosa?

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.