Tuesday, March 9, 2010

Perlis: Umno Vs Umno, Buat Laporan Polis

Beberapa pemimpin Umno Perlis membantah usaha Majlis Tindakan Anak Perlis (Mantap) untuk membuat kaji selidik terhadap kepimpinan Datuk Seri Dr Md Isa Sabu sebagai Menteri Besar. Selain berangapan kaji selidik itu akan mengeruhkan suasana politik di negeri berkenaan, ianya juga dilihat memperkecilkan jawatan Menteri Besar.

Naib Ketua Umno Bahagian Kangar Abdul Jamil Saad berkata usaha sekretariat Mantap itu untuk membuat perbandingan populariti Md Isa dan bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Shahidan Kassim sebagai “kebudak-budakan”.

“Institusi Menteri Besar tidak boleh dipermudahkan. Perlantikan Menteri Besar bukan hak badan bukan kerajaan,” kata Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan Perlis itu selepas perjumpaan dengan pemimpin Umno pelbagai peringkat serta kepimpinan parti komponen Barisan Nasional (BN), di sini hari ini.
Beliau mengulas penubuhan Mantap yang diumum semalam  oleh sekumpulan bekas pemimpin Umno negeri dengan tugas pertamanya membuat kaji selidik pada kalangan 10,000 penduduk Perlis mengenai kepimpinan Md Isa sebagai Menteri Besar. Abdul Jamil yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Sena berkata adalah tidak adil untuk membuat penilaian terhadap kepimpinan Md Isa hanya selepas dua tahun beliau meneraju negeri itu

“Jika asyik sibuk dengan penilaian maka pembangunan negeri juga akan terjejas,” katanya sambil menyifatkan penubuhan Mantap yang diketuai bekas Ketua Penerangan Umno Perlis, Datuk Hashim Suboh dan kajiselidik yang bakal dijalankan itu sebagai “usikan” mereka yang kecewa dalam perjuangan parti. Abdul Jamil juga menegaskan isu pertukaran Menteri Besar Perlis daripada Md Isa kepada Shahidan tidak pernah berbangkit meskipun khabar angin bertiup kencang sejak lebih setahun lalu.

Ketua Wanita Umno Perlis, Rela Ahmad pula kecewa dengan pembabitan Exco Wanita Azihani Ali dalam sekretariat itu yang dilihat boleh memecahbelahkan perpaduan anggota wanita dalam parti.

“Kami tak akan berdiam diri walau apa pun terjadi.  Kami tetap menyokong Menteri Besar Perlis yang ada,” katanya.

Bekas Adun kawasan Kayang, Azam Rashid pula menyifatkan kehadiran Mantap hanya mengeruhkan keadaan politik yang kini tenang. Timbalan Ketua Umno bahagian Kangar itu berkata mereka akan membuat satu laporan polis terhadap badan tersebut yang didakwanya mahu menimbulkan keresahan rakyat. — Bernama

PGK: Itulah kisah Umno di sebuah negeri kecil, tetapi pemimpin-pemimpinnya bercita-cita besar. Lalu mereka tak habis-habis berperang dari dulu hingga sekarang. Kek sudahlah kecil, masih nak berebut-rebut.

Kata pemimpin Umno yang berkuasa di Perlis sekarang, tak adil menilai Md Isa Sabu kerana dia baru dua tahun jadi MB. Kelmarin Muhyidin Yasin berkata prestasi PR selepas dua tahun memegang tampuk pentadbiran di tiga buah negeri yang dikuasai mereka masih tidak menunjukkan kesan yang nyata. Pemimpin Umno Pusat kata prestasi dua tahun perlu diambil kira, pemimpin Umno Perlis pula berkata, prestasi 2 tahun MB Umno terlalu awal. Nampaknya dua pemimpin negeri dan Pusat bercakap dua bahasa yang berbeza kerana kepentingan yang berbeza.

No comments:

Post a Comment

Pengendali blog tidak bertanggung jawab atas komen yang disampaikan. Komen yang disampaikan adalah tanggung jawab anda sendiri.